About Betsy
Über Betsy
Since her sensational debut as the title role in Kat’a Kabanova at the 2014 Spoleto Festival USA, where the Wall Street Journal praised her “big, potent soprano” and the New York Times her “excellent performance,” California-born Betsy Horne has established herself as an internationally-acclaimed soprano to watch. Recent exciting projects include her role debuts as Ellen Orford at the Oldenburgisches Staatstheater, Ariadne at the Salzburger Landestheater, Elisabeth in Tannhäuser at Teatro Petruzzelli in Bari, as well as performances as Sieglinde, Third Norn, Freia, and Gutrune in Uwe-Eric Laufenberg’s Ring at Staatstheater Wiesbaden. The last two summers were spent singing a Blumenmädchen and Erster Knappe in Jay Scheib’s Parsifal at the Bayreuther Festspiele.
After beginning her career in Wiesbaden as a mezzo-soprano, Betsy won the Encouragement Prize singing Elsa and Elisabeth at the International Competition for Wagner Voices in Karlsruhe. She subsequently became a resident artist at Landestheater Coburg, where she developed her soprano repertoire with a wide variety of challenging roles including Elsa, Mimi, Kat'a, Desdemona and die Csardasfürstin. In 2012 the Bavarian government awarded her the Bayerischer Kunstförderpreis.
Past seasons have seen her performances as Strauss’ Arabella at Oper Leipzig under Ulf Schirmer, who also conducted Betsy Horne’s successful debut at the Deutsche Oper Berlin as the Marschallin in Der Rosenkavalier. This signature role has been performed by Betsy in Klagenfurt, Halle, Coburg, and Wiesbaden. Forays into the Russian repertoire include Emma in Mussorgsky’s Chowanschtschina at Theater Basel and Volkhova in Rimsky-Korsakov’s Sadko at Opera Vlaanderen. Returning to Opera Vlaanderen in early 2019, she gave her debut as Die Tochter in Cardillac under Dimitri Jurowski.
Concert work has included projects with the Robert Schumann Philharmonie Chemnitz and the Stuttgarter Philharmonie and include the Vier letzte Lieder, Brahms’ Requiem, Elias, Barber’s Knoxville Summer of 1915, Wesendonck Lieder, and Hindemiths Hin und Zurück at concerts in Germany and abroad. Betsy Horne is featured in the title role in the only complete recording of Kalman’s Gräfin Mariza under Ernst Theis with the Münchner Rundfunkorchester.
The coming season will see a return to the Marschallin at the Aalto Theater Essen as well as Betsy Horne’s debut as Claire in the German premiere of Missy Mazzoli’s The Listeners.
Die kalifornische Sopranistin Betsy Horne ist seit ihrem fulminanten US-Debüt als Kat’a Kabanova beim Spoleto Festival 2014 international freischaffend tätig. Wichtige Engagements der letzten Jahren sind u. a. Elisabeth in Tannhäuser an der Teatro Petruzzelli Bari, Ellen Orford in Oldenburg, eine Neuproduktion von Arabella an der Oper Leipzig, die Marschallin in Der Rosenkavalier an der Deutschen Oper Berlin sowie in Halle, Coburg, Klagenfurt und Wiesbaden, Ariadne am Landestheater Salzburg, Emma in Chowanschtschina am Theater Basel, die Tochter in Hindemiths Cardillac an den Opera Vlaanderen und Dritte Norn an der Staatsoper Stuttgart. In Wiesbaden gab sie ihre Rollendebüts als Eva, Elisabeth, Sieglinde, Freia, und Gutrune/Dritte Norn. Im Sommer 2023 und 2024 war sie als Blumenmädchen/Erster Knappe in Jay Scheibs AR Parsifal zum ersten Mal bei den Bayreuther Festspielen.
Im Anschluss an ihr Studium in Missouri und Kansas (USA) und an der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz war sie Ensemblemitglied am Staatstheater Wiesbaden- zunächst als Mezzosopran. Der Gewinn des Förderpreises beim Internationalen Wettbewerb für Wagner-Stimmen in Karlsruhe 2009 gab ihr den nötigen Impuls, ans kleinere Landestheater Coburg zu wechseln, wo sie u.a. als Elsa, Desdemona, Tatjana, und Rusalka im neuen Sopranfach überregionale Aufmerksamkeit auf sich zog. 2012 wurde ihr der Bayerische Kunstförderpreis verliehen.
Betsy Horne arbeitete mit Dirigenten wie Dmitri Jurowski, Pablo Heras-Casado, Roland Kluttig, Ulf Schirmer, Alexander Joel, Jakob Hrůša, Patrick Lange und Alexander Soddy. Zu ihrem umfassenden Konzertrepertoire gehören u. a. Beethovens Neunte, Mozart Requiem, Wesendonck-Lieder, Vier letzte Lieder, Janačeks Glagolitische Messe, Barbers Knoxville Summer of 1915, und Mahlers 2. Sinfonie. Sie konzertierte mit der Stuttgarter Philharmonie, den Bamberger Symphonikern und mit dem Münchner Rundfunkorchester- mit dem sie unter Ernst Theis auf der ersten Komplettaufnahme von Gräfin Mariza in der Titelrolle zu hören ist.
In der kommenden Saison singt sie erneut die Feldmarschallin sowie die Hauptrolle in der deutschen Erstaufführung von Missy Mazzolis The Listeners am Aalto Theater in Essen.
About Betsy
Since her sensational debut as the title role in Kat’a Kabanova at the 2014 Spoleto Festival USA, where the Wall Street Journal praised her “big, potent soprano” and the New York Times her “excellent performance,” California-born Betsy Horne has established herself as an internationally-acclaimed soprano to watch. Recent exciting projects include her role debuts as Ellen Orford at the Oldenburgisches Staatstheater, Ariadne at the Salzburger Landestheater, Elisabeth in Tannhäuser at Teatro Petruzzelli in Bari, as well as performances as Sieglinde, Third Norn, Freia, and Gutrune in Uwe-Eric Laufenberg’s Ring at Staatstheater Wiesbaden. The last two summers were spent singing a Blumenmädchen and Erster Knappe in Jay Scheib’s Parsifal at the Bayreuther Festspiele.
After beginning her career in Wiesbaden as a mezzo-soprano, Betsy won the Encouragement Prize singing Elsa and Elisabeth at the International Competition for Wagner Voices in Karlsruhe. She subsequently became a resident artist at Landestheater Coburg, where she developed her soprano repertoire with a wide variety of challenging roles including Elsa, Mimi, Kat’a, Desdemona and die Csardasfürstin. In 2012 the Bavarian government awarded her the Bayerischer Kunstförderpreis.
Past seasons have seen her performances as Strauss’ Arabella at Oper Leipzig under Ulf Schirmer, who also conducted Betsy Horne’s successful debut at the Deutsche Oper Berlin as the Marschallin in Der Rosenkavalier. This signature role has been performed by Betsy in Klagenfurt, Halle, Coburg, and Wiesbaden. Forays into the Russian repertoire include Emma in Mussorgsky’s Chowanschtschina at Theater Basel and Volkhova in Rimsky-Korsakov’s Sadko at Opera Vlaanderen. Returning to Opera Vlaanderen in early 2019, she gave her debut as Die Tochter in Cardillac under Dimitri Jurowski.
Concert work has included projects with the Robert Schumann Philharmonie Chemnitz and the Stuttgarter Philharmonie and include the Vier letzte Lieder, Brahms’ Requiem, Elias, Barber’s Knoxville Summer of 1915, Wesendonck Lieder, and Hindemiths Hin und Zurück at concerts in Germany and abroad. Betsy Horne is featured in the title role in the only complete recording of Kalman’s Gräfin Mariza under Ernst Theis with the Münchner Rundfunkorchester.
The coming season will see a return to the Marschallin at the Aalto Theater Essen as well as Betsy Horne’s debut as Claire in the German premiere of Missy Mazzoli’s The Listeners.
Über Betsy
Die kalifornische Sopranistin Betsy Horne ist seit ihrem fulminanten US-Debüt als Kat’a Kabanova beim Spoleto Festival 2014 international freischaffend tätig. Wichtige Engagements der letzten Jahren sind u. a. Elisabeth in Tannhäuser an der Teatro Petruzzelli Bari, Ellen Orford in Oldenburg, eine Neuproduktion von Arabella an der Oper Leipzig, die Marschallin in Der Rosenkavalier an der Deutschen Oper Berlin sowie in Halle, Coburg, Klagenfurt und Wiesbaden, Ariadne am Landestheater Salzburg, Emma in Chowanschtschina am Theater Basel, die Tochter in Hindemiths Cardillac an den Opera Vlaanderen und Dritte Norn an der Staatsoper Stuttgart. In Wiesbaden gab sie ihre Rollendebüts als Eva, Elisabeth, Sieglinde, Freia, und Gutrune/Dritte Norn. Im Sommer 2023 und 2024 war sie als Blumenmädchen/Erster Knappe in Jay Scheibs AR Parsifal zum ersten Mal bei den Bayreuther Festspielen.
Im Anschluss an ihr Studium in Missouri und Kansas (USA) und an der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz war sie Ensemblemitglied am Staatstheater Wiesbaden- zunächst als Mezzosopran. Der Gewinn des Förderpreises beim Internationalen Wettbewerb für Wagner-Stimmen in Karlsruhe 2009 gab ihr den nötigen Impuls, ans kleinere Landestheater Coburg zu wechseln, wo sie u.a. als Elsa, Desdemona, Tatjana, und Rusalka im neuen Sopranfach überregionale Aufmerksamkeit auf sich zog. 2012 wurde ihr der Bayerische Kunstförderpreis verliehen.
Betsy Horne arbeitete mit Dirigenten wie Dmitri Jurowski, Pablo Heras-Casado, Roland Kluttig, Ulf Schirmer, Alexander Joel, Jakob Hrůša, Patrick Lange und Alexander Soddy. Zu ihrem umfassenden Konzertrepertoire gehören u. a. Beethovens Neunte, Mozart Requiem, Wesendonck-Lieder, Vier letzte Lieder, Janačeks Glagolitische Messe, Barbers Knoxville Summer of 1915, und Mahlers 2. Sinfonie. Sie konzertierte mit der Stuttgarter Philharmonie, den Bamberger Symphonikern und mit dem Münchner Rundfunkorchester- mit dem sie unter Ernst Theis auf der ersten Komplettaufnahme von Gräfin Mariza in der Titelrolle zu hören ist.
In der kommenden Saison singt sie erneut die Feldmarschallin sowie die Hauptrolle in der deutschen Erstaufführung von Missy Mazzolis The Listeners am Aalto Theater in Essen.